Tuesday 5 June 2012

Perasaan adalah anugerah yang sangat ajaib

6.6.2012
Perasaan adalah anugerah Allah yang perlu dipupuk, dibelai dan di didik supaya kita menjadi seimbang dalam pelbagai situasi samada kita bersedia atau tidak. Perasaan inilah kadang2 menjadikan aku manusia yang sering termenung dan berfikir. Menjadikan aku manusia yang pasrah dengan ketentuan Allah dan menjadikan aku disenangi dan dibenci...

Ketika ini aku tidak pernah lupa membasahkan bibir dan hati ini dengan doa. Ya Allah...satukan hati2 ayah dan ibuku, hati kakak2 dan adik2 ku, hati saudara maraku, hati teman2ku dan hati hamba2Mu di bawah rahmat dan magfirahMu supaya di akhir nafas kami tiada setitik penyesalan dan kekesalan. Amin...

Aku sentiasa risau memikirkan perasaan manusia yang sering diabaikan dan diutamakan sehingga anugerah ini sepatutnya melengkap diri manusia menjadi sempurna di mata sesama makluk tetapi kenapa perasaan dendam dan benci sering menebal dan membesar sehinnga membataskan manusia untuk bermahabbah? Kenapa manusia sangat sukar untuk mengikhlaskan hati memaafkan dan meredhokan pemberian Allah itu?


Mungkin emosiku ketika ini sedikit terganggu lantaran perbualan petang tadi yang mengejutkan perasaan marahku menjadi penyesalan yang tak terhingga. Ya Allah..bukakanlah hati2 mereka...

Alangkah indahnya andai manusia dapat membuang rasa kemegahan dan keduniaan dari hati sehingga menukarkan hati menjadi sebersih2nya. Adakah manusia tidak mahu merasa alangkah indahnya berkasih sayang? Alangkah bahagianya bila saling memberi dan menerima..kenapa harus memilih marah, dendam dan benci?





Akhir bicara aku amat berterima kasih kepada ayah, ibu, kakak2, adik2, saudara mara, teman2 yang sudi menghargaiku dan menerima diriku seadanya. Terima kasih kerana memaafkan kesalahanku. Juga kepada dia yang sudi menjadi tempat kubermanja, tempat kumengadu dan tempat kumenumpang kasih. Dia yang menjadikan hidup ini bewarna warni dan menjadikan dunia ini sangat indah dimataku..




Mudah2an bicara ini dapat menjadi renungan dan intipatinya dapat difahami. Saya bersyukur kerana dilahirkan dalam keadaan mengenal erti perasaan....

No comments: