Wednesday 6 June 2012

Ayah ni..Jangan la Jujur Sangat...

6.6. 2012

Malam tadi aku tak dapat nk lelapkan mata. Pukul 1 pagi aku dah tutup lampu nak tido. Puas aku cuba lelapkan mata Tapi tak boleh gak. Gerammya…Aku pun bangun buka laptop dan tengok album yang dulu2. Sweetnyaaa..
Pukul 2 pagi aku tutup lampu lagi. Aku pujuk mata ni supaya tido tapi tak boleh. Lantas aku bermuhasabah sendiri. Menghitung dosa yang kian sarat.Amalan yang entah banyak mana..yang entah diterima ke tak… Ya Allah...biarkan aku mengharungi kehidupan ini di bawah perlindunganMu. Ligat akal dan iman ini berdiolag sesama mereka. Cuba mencari persepakatan dalam setiap amalan. Mata semakin segar. Sedar2
aku dengar bunyi motor ayah lalu depan bilik. Aku tengok jam di hanpon. Masyaallah! Dah pukul 5.15 pagi. Ayah mungkin pergi berjemaah di masjid. Akhirnya barulah mata ini jinak untuk pejam. Hishhh...geram tul!

Pukul 8.30 pagi aku dah bangun. Aduh!!! Sakitnya kepala ni..berat rasanya. Aku paksa diri untuk bangun sebab takut mak mula membebel. Kalo ikutkan aku, aku nak tido sampai mata ni terbuka sendiri. Tapi ayah mesti perli2 aku nanti. Silap2 aku kena ceramah. Memang aku tak sanggup dengar ceramah ayah. Panjang berjela wei!! Aku pun dengan tak berapa nak ikhlas capai tuala dan mandi.

Pas mandi aku tengok atas meja makan ada nasi lemak. Nape rumah aku sunyi je pagi ni? Selalunya adik2  dah mula tergelak2 dah. Kadang2 bergaduh sebab tak nak kemas umah. Rupa2nya dorang tengah bagi ikan makan kat belakang umah. Aku sarapan sorang2.. Masuk je 3 suap aku dah kenyang. Erkkkk...Alhamdulillah…

Tak lama pas tu mak balik dari pasar. Mak beli ikan talapia 2 ekor. Besar!!! Nak masak apa mak? Mak kata ikut kamu la. Mak saja beli. Pas bincang2 dengan mak kami sepakat nak buat talapia bakar cicah air asam, sup sayur dan ikan goreng biasa. Mak kata ayah tak makan ikan talapia. Huhu..ayah ni spoil la... L
Aku osom dengan mak sapa nak bakar ikan, sape nak buat air asam. Hehe..akhirnya mak mengalah. Tak pelah. Biar mak bakar ikan. Kamu buat sup sayur dengan air asam. Kirah goreng ikan dan Hannan siang ikan. Hehe..aku angguk macam burung belatuk tanda setuju yang teramat! Sebab pertama aku angguk dengan gembira ialah aku tak pandai nak buat bara api. Heheh. Sebab kedua aku tak suka siang ikan. haha
Lebih kurang setengah jam, mak dah siap bakar ikan.Cepatnya mak! 

Aku pun dah siap buat sup sayur. Tinggal air asam je lagi. Adik2 aku sume dipaksa tak tinggalkan dapur. Kalo tidak aku panggil dengar sampai alor setar. Ngerti lu? Dorang angguk dengan mulut  melopong..alah..aku buat2 garang je..

Tak lama pas tu ayah balik dari bendang. Masak apa tu? Tanya ayah sambil menjenguk ke dalam periuk sup sayur. Ikan talapia bakar cicah air asam. Ayah suka tak? Ayah tersengih2 sambil duduk tepi pintu. Pas sume dah siap aku ajak ayah makan tapi ayah tak nak. Kenyang lagi kata ayah. Aku pun lepak2 dulu kat depan umah. 

Lepas zohor ayah ajak makan. Aku pun hidangkan sume yg kami masak tadi. Sedapppnyaa!!! Ayah yang cakap gitu. Bukan aku. Berbunga hati aku dengar pujian ayah. Bunyi macam ikhlas. Lepas hidang aku pegi toilet jap. Nak setelkan kain baju yang aku render pagi tadi.  Bila aku keluar je aku tengok dorang tengah makan dengan penuh selera.Tak angkat kepala langsung. Mana kamu belajar buat air asam ni? Ayah tak pernah tengok pun air asam macam ni. Tanya ayah tak pandang aku pun! Ooo..sombong ye...tau la aku masak sedap. Awwww.. 


Buat sendiri la ayah. Reka2 je. Tak sedap ke? Ayah gelak. Mak pun gelak. Sebab sedap la ayah tanya ni...bukan senang kamu masak nak jadi sedap. Usik ayah. Eeee!!! Geram betul aku kat ayah. Kalo nak ngutuk aku memang ayah sorang je pandai. Kalo orang lain siapla aku melawan. Tapi mungkin betul kot sedap sebab mak kata ayah tak makan ikan talapia tapi aku tengok ayah makan je. Bertambah sampai 3 pinggan. Makk aii! Aku rasa cam kembamg semangkuk je. Hahaha
Sekarang ni dah kenyang. Ayah tido. Mak tido. Aku pun mmg dari tadi duk ngantuk. Apa lagi. Join dorang la... Warghhhh!!! Tak tahannya nak tido. Ok..wa tido dulu la. Nanti korang rajin belilah talapia dan tiru la menu aku ni. Selamat mencuba.. Daaaaa

No comments: