Saturday 17 December 2011

Bila jiwa gundah...


" Bila jiwa gundah...segalanya huru hara. Serba x kena. Arghhhh!!!! "  Itu perkara biasa yang aku rasakan suatu tika dulu. Mula termenung sana sini mcm kucing hilang anak. Haha! Maklumlah., rindu dah membuak2 di dada bila insan tersayang tiada di depan mata. Tapi bila umur makin meningkat, perasaan gundah still ada tp dapat la dikurangkan. Caranya? Hmmm...banyakkan ingat Allah kerana ketiadaan seseorang adalah satu peluang besar untuk kita menghabiskan masa bersamaNya. Jgn sempitkan fikiran dengan menyangka untuk bersamaNya hanya dengan cara berzikir, bertasbih dan bertahmid sahaja. Tidak! Caranya pelbagai dan saaaaangat banyak! Anda lah yg kena pilih sendiri. Kalo aku , aku isikan masa untuk mengenaliNya dengan lebih dekat. Dia kan ada di mana2 tp kita selalu x perasan. Bila tgh susah, tunggang terbalik kita meminta padaNya tp bila senang x nak berterima kasih pada Dia. Cam biasa aku kata " Sumenya Kerana Dia "..manusia oh mannusia! Apa nak dihairankan? Dalam Al Quran pun dah disebut byk kali. Mmg perangai manusia mcm tu...

Berapa ramai antara kita yg ikhlas terasa seronok dan bersyukur yg teramat kerana dilahirkan islam? Ce angkat tangan? Haha..mungkin ada yang angkat tangan tp tepuk dada tanya iman. Sejauh mana anda dapat buktikan bahawa anda betul2 seronok menjadi orang islam. Jawab dengan ikhlas! Hmmm...bila makin tua kita selalu lupa nk " up to date " kan ilmu agama tp selalu " up to date " fashion atau trend. Tanda2 kiamat dah jelas depan mata tp masing2 buat2 x tau je. Alahhh...relax.. kata sesetengan anak muda...hmmmm..

So, tunggu apa lagi? Nikmatilah keindahan islam yg telah terbentang di depan mata..x kan tunggu bala baru nk tobat...pikir beb, pikir!



No comments: